• Ökad kapacitetsreserv

    12 november, 2012 04:46 0 kommentarer

    Irak och USA är två nyckelländer i den framtida ökningen av produktionskapaciteten enligt IEA (International Energy Agency) I såväl deras WEO (World Energy Outlook) som deras MTMR (Medium Term Market Report) pekas länderna ut som kraftiga tillväxtländer till 2020 och 2030. I Irak är det konventionell råolja medan det i USA rör sig om skifferolja. Om allt går i lås för detta med sig att kapacitetsreserven växer i det medellånga perspektivet fram till 2017 och förväntas nå drygt 6 mbd (miljoner fat per dag). En nivå som är betydligt bekvämare för marknaden än dagens på drygt 2.

    Skribent: Ulf Svahn
    VD

     

  • WEC annual meeting

    6 november, 2012 06:19 0 kommentarer

    IEA: s (International Energy Agency) Dr Fatih Birol höll idag ett mycket uppskattat anförande på WEC: s (World Energy Council) årsmöte. Bl.a. pekade Fatih Birol på det intressanta förhållandet att USA, som inte har någon klimatpolitik, har minskat sina utsläpp sedan 2006 mer än Europa som har en uttalad klimatpolitik. USA: s utsläppsminskningar uppgående till 430 Mton eller 7,7 % har flera olika orsaker. Den mest betydelsefulla är övergången från kol till naturgas vid elgenerering med en tydlig koppling till den nya skiffergasproduktionen. En förändring som är helt driven av marknadsförutsättningar. Europa har under perioden ökat sin kolanvändning medan USA har minskat sin. Den sedan några år förutspådda starka påverkan av den nya tekniken är idag en realitet. Jag ser fram emot årets World Energy outlook från IEA som kommer inom kort.

    Skribent: Ulf Svahn
    VD

     

  • Biodrivmedel till 2017

    5 november, 2012 08:48 0 kommentarer

    I sin Medium term market report ger IEA (International Energy Agency) sin syn på utvecklingen av biodrivmedel till 2017. Produktionen förväntas öka från 1,9 mbd (miljoner fat per dag) 2011 till 2,4 mbd 2017. Ca 80 procent av produktionen är fortsatt etanol 2017 och ca 93 % av volymen 2017 kommer från konventionella biodrivmedel (1: a generationen). USA är fortsatt störst med ungefär 50 % av den totala globala produktionen. Avancerade biodrivmedel (2: a generationen) beräknas står för 0,18 mbd eller ca 7 % 2017. Det är framför allt på dieselsidan substituten från avancerade tekniker växer fram. IEA betonar svårigheten i att bedöma utvecklingen med hänvisning till teknik och kostnader. Den globala produktionen av grödebaserade biodrivmedel förväntas växa med ca 0,4 och avancerade med ca 0,1 mbd till 2017. Ett intressant förhållande mot bakgrund av EU-kommissionens direktivutkast i frågan.

    Skribent: Ulf Svahn
    VD

     

  • Raffinaderiutmaningar

    1 november, 2012 04:12 0 kommentarer

    Deltog igår i ett intressant seminarium som arrangerades av Nätverket Olja & Gas, NOG och som handlade om EU:s raffinaderier och de utmaningar de står inför. Man ser minskande efterfrågan i OECD länder. Raffinaderikapaciteten ökar mer än efterfrågan och de byggs nya moderna raffinaderier i Kina, Indien och Mellanöstern av statsägda företag som inte bygger på kommersiella grunder utan för ökad tillväxt och välstånd. Efterfrågan på diesel ökar inom EU och ökar underskottet av diesel. En del av detta kommer att täckas av utbyggnaden av ryska raffinaderier som investerar för att öka dieselproduktionen. Ett sammanlänkat problem är att det blir ett bensinöverskott inom EU och man måste hitta avsättning för den. Hittills har USA importerat bensin men det finns tecken på att USA kommer att bli självförsörjande på bensin och då måste man hitta andra avsättningar för bensinen.

    Skribent: Ebba Tamm
    Civilingenjör – Produkter och miljöinformation

     

  • Stormar igen

    30 oktober, 2012 05:20 0 kommentarer

    Vi har fått vänja oss vid att stormar med jämna mellanrum skapar problem för raffinaderierna i USA. Åtskilliga raffinaderier på USA: s östkust drog ned på verksamheten eller stängde inför den kommande stormen Sandy vilket ledde till en uppåtgående trend på marknaden. Även om det är tidigt är de första rapporterna dessbättre positiva och flera raffinaderier är redan igång eller på väg att sättas i produktion igen. Bortfall av el stör på vissa håll och kustnära raffinaderier behöver gå igenom eventuella skador innan de kan startas upp igen. Marknaden har reagerat lite nedåt. De närmaste dagarna kommer ge ett tydligare besked.

    Skribent: Ulf Svahn
    VD

     

  • USA oljeproduktion

    23 oktober, 2012 02:59 0 kommentarer

    Lite i skymundan av den ökade naturgasproduktionen från skiffergasreservoarer ökar nu även USA: s produktion av råolja. Från en lägsta nivå 2006 på ca 6,8 mbd (miljoner fat per dag) uppgick produktionen till 7,8 mbd 2011 och är i stigande. Det är produktion ifrån djuphavsbrunnar och nu senast skifferreserver som står för ökningen. Bara ökningen från staten North Dakota där Bakken skifferoljefältet ligger står för en ökning på 0,6 mbd från 2004. Produktionen bara från North Dakota överstiger nu OPEC-landet Ecuadors hela produktion med en faktor närmare 2. Den ökande produktionen ritar om oljekartan inte bara p.g.a. volymen utan även med anledning av kvaliteten. Skifferoljan är lätt medan volymerna från Kanada och från Mexikanska gulfen är tyngre. Utvecklingen i USA visar hur ny teknik snabbt kan få stort genomslag.

    Skribent: Ulf Svahn
    VD

     

  • Mer Biodiesel

    16 oktober, 2012 10:01 0 kommentarer

    Sedan tidigare producerar raffinaderier i Sverige, Finland och Holland diesel baserad på biokomponenter. I Sverige är det tallolja och i Finland och Holland är det vegetabilisk olja och slaktavfall som är råvara. Nu kommer ytterligare ett land med på kartan. I Italien kommer ENI att börja producera biobaserad diesel i sitt raffinaderi i Venedig. Enligt bolaget kommer produktionen att starta i januari 2014. Det här visar på att det finns vilja och kraft i industrin att förändra till de nya förutsättningarna som klimathotet representerar samt att de petroleumbaserade raffinaderierna är en viktig del i omställningen till ett kolsnålt samhälle. Det uppvaknande som EU kommissionen nu mer och mer ger uttryck för när det gäller den europeiska raffinaderiindustrins framtid är välkommet.

    Skribent: Ulf Svahn
    VD

     

  • Klargörande

    15 oktober, 2012 11:46 0 kommentarer

    Energiminister Anna-Karin Hatt gick i helgen ut och kommenterade det uppmärksammade dokumentet från kommissionen om biodrivmedelsanvändningen i Europa. Dokumentet är ett förslag som har läckt ut och innebär ett tak på biodrivmedel från grödor och kraftfull påverkan på befintliga biodrivmedel via utsläppsfaktorer. Om förslaget skulle genomföras i linje med vad som kommit ut ställs arbetet med att minska växthusgasutsläppen från transportsektorn inför helt nya förutsättningar. Det är ett klargörande uttalande från ministern och det är en bra markering att vi som nation har målet klart för oss och att vi fortsätter att arbeta mot det, och att ny kunskap arbetas in takt med att den är verifierad.

    Skribent: Ulf Svahn
    VD

     

  • Rysk utmaning

    12 oktober, 2012 03:41 0 kommentarer

    På ett av Argus media organiserat råoljeseminarium i Geneve igår tog Jonathan Kollek från TNK-BP upp den ryska utmaningen under de kommande åren. Många av Rysslands Sibiriska fält är idag i sin nedgångsfas och för att behålla sin position som topproducent tillsammans med Saudiarabien krävs förändringar. Dels behövs det enorma investeringar. Siffran 600 miljarder dollar nämndes, men det är inte bara pengar som behövs utan även ny teknik och nytt ledarskap då utvinningen av de nya fälten ställer helt andra tekniska krav än de etablerade fälten gör. Jonathan såg framför sig en utveckling mot ökat internationellt partnerskap och pekade på att Ryssland mycket väl kan stå inför en tredje våg av rationaliseringar som kan resultera i mycket stora energibolag. Redan idag kan de största ryska bolagen mätas sig med de s.k. majors från väst.

    Skribent: Ulf Svahn
    VD

     

  • I tankarna i framtiden

    9 oktober, 2012 12:16 0 kommentarer

    Energi Onlines seminarium idag om vad transportsektorn skall drivas med i framtiden inleddes av Energiminister Anna-Karin Hatt. Ministerns anförande präglades av den stora utmaningen att minska koldioxidutsläppen från sektorn men också av att det inte är transporterna i sig som skall minska. Transporterna är en förutsättning för vår välståndsutveckling. Det är utsläppen som skall minska. Ministern visade tydligt att budskapet från SPBI och andra aktörer om att långsiktighet i de grundläggande förutsättningarna är ett måste för att kunna fatta investeringsbeslut har gått fram. Att innovationsförmåga finns menade ministern var klart och pekade bl.a. på produktionen av biodrivmedlet HVO på ett av oljeraffinaderierna i Göteborg. Slutligen var ministern tydlig med att det behövs ett samarbete mellan politik och näringsliv för att uppnå målen. Något som vi inom branschen ställer upp på till 100 %.

    Skribent: Ulf Svahn
    VD